Sarah's Diary

UK POPの歌詞和訳と関連記事から英語を学びます

Depeche Mode : People Are People

youtu.be

 

People are people so why should it be

You and I should get along so awfully

人は人に過ぎない だからどうして僕と君は 
こんなにひどい関係でいなくちゃいけないのか

 

So we're different colours

And we're different creeds

And different people have different needs

It's obvious you hate me

Though I've done nothing wrong

I never even met you

So what could I have done

僕らは 肌の色も違うし
宗教だって違う
人によって 必要なものは違うんだ
君は 完全に僕を嫌っているようだね
何も悪いことをしたつもりはないのにな
君に会ったことすらないのに
一体僕は 何をしでかしたと言うのだろう

 

I can't understand

What makes a man

Hate another man

Help me understand

理解できない
どうして人は 他の人を憎んでしまうのか
教えて欲しい

 

People are people so why should it be

You and I should get along so awfully

人は人に過ぎない だからどうして僕と君は 
こんなにひどい関係でいなくちゃいけないのか

 

Help me understand

教えて・・・

 

Now you're punching and you're kicking

And you're shouting at me

I'm relying on your common decency

So far it hasn't surfaced

But I'm sure it exists

It just takes a while to travel

From your head to your fist

今度は殴る蹴る おまけに罵声まで
僕に浴びせて来るんだね
君に良識があることを 僕は期待するよ
今のところは まだ感じられないけど
きっと良識はあるって信じてる
ちょっと時間が掛かってるだけなんだよね
脳から拳に 伝達されるまで

 

I can't understand

What makes a man

Hate another man

Help me understand

理解できない
どうして人は 他の人を憎んでしまうのか
教えて欲しい

 

 

© Martin Gore, Sony/ATV Music Publishing LLC

 

【Words】

creed(名)宗教、教義

common decency 良識、常識的配慮

 

【Note】

PVを見るといかにも冷戦時代!国と国が、人間同志であることも忘れて競い合っていた時代ですね。

人種差別をテーマにした曲、だそうですが、中学生の頃だったかな?初めて聴いた頃(リリースからだいぶ後)はサビしか聴き取れず「人は人?」・・・と言う理解で終わっていました。なるほどこういう曲だったのかと30年を経てようやく納得・笑